Projekt PTV KÚ-AutoŠkoda Mladá Boleslav

Fot1 Fot2 Fot3 Fot4 Fot5 Fot6 Fot7 Fot8

Exkurze do Auto Škoda MB v rámci projektu PTV KÚ

Dne 9. 1. 2014 se naše třída E2 a třída L2 ze SPŠ a SOŠGS, p. o. v Mostě vydala na odbornou exkurzi do Mladé Boleslavi, kterou nám umožnila EU ze svého projektu – Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje – a díky tomu pro nás byla tato zajímavá exkurze zcela zdarma.

Vyráželi jsme od školy velmi brzy (v 6:30 h) a jako dospělý doprovod s námi jela paní Ing. Martinková a Ing. Schuplerová. Při příchodu k autobusu měli někteří z nás téměř ještě zalepené oči od brzkého vstávání, ale všichni jsme se těšili.

Vyjeli jsme, v autobuse panovala skvělá nálada. Po příjezdu do Mladé Boleslavi v 8:30 h  nás čekal odchod do muzea, kde každý dostal staničku a sluchátko, které bylo propojeno s mikrofonem průvodce pro naše lepší porozumění. Nejprve se nás ujala paní Šárka, která nás muzeem provedla, sdělila nám mnoho informací o založení firmy a jejích zakladatelích, kterými byli Václav Laurin a Václav Klement. Ukázala nám také historické či něčím zajímavé automobily. Všímali jsme si také, jak se automobily zlepšovaly s dobou v oblasti techniky, bezpečnosti, rychlosti a mnoha dalších faktorů. Po  hodinové prohlídce muzea jsme shlédli stručný film o výrobě v automobilce. Následně jsme od personálu dostali reflexní vesty a brýle, abychom ve výrobních halách nepřišli k úrazu.

Čekala nás názorná exkurze ve výrobních provozech. Vyrazili jsme v 10:15 h. Hned v úvodu jsme byli informováni o datovém centru automobilky, kde je umístěno 1240 serverů s kapacitou 5-12 PB (petabajtů). V první obrovské hale – motorárně – kde se vyráběly převodovky, motory a hřídele – jsme vyslechli výklad pana průvodce Romana. Dozvěděli jsme se například, že při výrobě automobilu je převodovka nejsložitější a nejdéle se zhotovující část. Automobilka nevyrábí na sklad, ale na objednávku – denně sem přijíždí 1100  kamionů s materiálem od dodavatelů. My dále  zamířili do lisovny – karosárny, kde stroje přímo před našima očima z plechu lisovaly jednotlivé části karosérie, aby vznikl konečný výlisek. Fascinovali nás několikatunové raznice (na automobil je jich potřeba 400 druhů), největší mají životnost 12 let a jejich cena je v desítkách milionů Eur. Další zastávkou byla svařovna – robotárna –  kde se automaticky provádělo svařování vylisovaných dílů.  Celá karoserie vozu má 4892 bodových svarů. Ve speciální jednotce jsme mohli sledovat na displeji laserové svařování. K výrobnímu procesu sem patří i lepení – použije se 13 druhů lepidla na jeden vůz. Svou důležitou roli zde hráli především roboti KUKA, kteří jakoby „tančili“ a byly nastavení tak přesně, že všechny díly automobilů k sobě pasovaly na milimetry. Konečná zastávka ve 12:15 h byla na montážní lince, která bohužel nebyla právě v provozu (1/2 hodinová týmová přestávka), ale i tak jsme zjistili, že v automobilce Škoda se každou minutu vyrobí jedno auto, nad čímž většina z nás vyvalila oči. Když naše prohlídka skončila, vrátili jsme se autobusem zpět k muzeu, kde jsme odevzdali zapůjčené pomůcky (brýle, vesty, staničky – sluchátka jsem si mohli ponechat jako suvenýr), rozloučili jsme se s průvodci a ve 12:45 h vyrazili zpět do Mostu.

Tak jako jsme unavení z Mostu odjížděli, jsme se také vraceli. Většina z nás se po náročném dni celou cestu zpět věnovala spánku, ale odnesli jsme si sebou mnoho informací, zajímavostí a spoustu poznatků, které se nám báječně hodí také do výuky. Exkurze do jedné z historických, stále fungujících, po celém světě slavné továrny s úžasnou historií se skutečně vydařila a nám všem se opravdu líbila.        Zapsala: Adéla Hromadová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *